Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda

Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda
link : Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda

Baca juga


Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda

PUTRAJAYA: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan menyeluruh ke atas urus tadbir, kepincangan dan penyelewengan dalam Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara 2015.
Presidennya, Mazlan Aliman berkata, pihaknya bimbang dengan urus tadbir syarikat berkaitan kerajaan (GLC) itu seperti dinyatakan Laporan Ketua Audit Negara 2015.
“Persepsi umum mendakwa ianya adalah kepincangan, salah urus dan penyelewengan yang dilakukan pengurusan Felda.
“Meskipun pihak Felda menjawab penemuan audit dalam Laporan Ketua Audit Negara, ia masih menimbulkan kesangsian dan tanda tanya, apatah lagi membabitkan sejumlah wang yang sangat besar,” katanya dalam aduan kepada SPRM.
Pada 21 November lalu, Felda dilaporkan mengalami kerugian jutaan ringgit disebabkan kelemahan perancangan dan pelaksanaan projek pemerolehan perkhidmatan pengumpulan data LiDAR atau Light Detection and Ranging, projek jalur lebar serta 3 projek lain.
Laporan Ketua Audit Negara bagi siri 2 tahun 2015 menyatakan audit yang dijalankan antara Januari dan Jun tahun ini mendapati perancangan, pelaksanaan, pemantauan dan pengurusan projek oleh Felda dan subsidiarinya tidak memuaskan serta tidak mencapai objektif ditetapkan.
Antaranya, 65 kontrak bagi pemerolehan perkhidmatan LiDAR bernilai RM148.42 juta ditandatangani pengarah Jabatan Pengurusan Tanah yang tidak mempunyai kuasa.
Terdahulu, Mazlan bersama Pengerusi Hisbah Center, Datuk Ezam Md Noor menyerahkan satu memorandum kepada wakil SPRM, Norliza Adnan.
Mazlan berkata, SPRM perlu mengambil tindakan sewajarnya jika mendapati ada individu dalam Felda yang terbabit dalam penyelewengan itu.
Katanya, beliau menamakan lima individu, iaitu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim; Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad; Pengarah Besar Felda, Datuk Hanapi Suhada dan bekas Pengarah Besar Felda, Datuk Faizoull Ahmad, kerana mereka ialah peneraju utama berkaitan Felda.
Sementara itu, Ezam mendesak SPRM mengeluarkan laporan segera berhubung aduan mereka kerana membabitkan kepentingan awam dan wang rakyat, apatah lagi pelbagai isu yang membelenggu Felda hari ini.
“Kita mengharapkan respons segera SPRM kerana laporan segera ini lebih penting sekarang dengan berbagai isu yang melanda Felda, di mana saham FGV semakin merudum, penjualan saham oleh KWSP dan pengambilalihan sebuah syarikat di Indonesia.
“Semua ini memberi gambaran buruk dan persepsi tidak baik kepada Felda dan membimbangkan peneroka Felda khususnya mereka yang mempunyai kepentingan langsung dalam Felda,” katanya yang mahu SPRM dan polis lebih proaktif kerana perkara itu sudah didedahkan Laporan Ketua Audit Negara. #sumber


Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda

Sekianlah artikel Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2016/12/persatuan-anak-peneroka-desak-sprm.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Persatuan Anak Peneroka 'Desak' SPRM Siasat Penyelewengan Felda"

Posting Komentar