AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar

AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar
link : AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar

Baca juga


AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar

PETALING JAYA: Mereka yang cuba melindungi khazanah negara daripada pembalakan berleluasa harus diraikan, bukan ditangkap dan diganggu pihak berkuasa yang membenarkan alam sekitar dicabul, kata Amanah.
Sambil mengecam penahanan aktivis yang mengkritik kerajaan, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata itulah yang menyebabkan orang asing menganggap Malaysia negara dunia ketiga.
“Kita sudah biasa kedengaran ahli politik pembangkang ditahan dan direman atas alasan yang remeh,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
“Akhir ini pihak berkuasa meluaskan sasaran mereka meliputi aktivis, tokoh NGO, siswa, personaliti dan juga pelukis kartun.
“Apa yang sudah berlaku pada negara yang kita cintai ini?”
Pengerusi Biro Antarabangsa Amanah itu merujuk kepada tindakan yang dikenakan terhadap golongan yang cuba memelihara alam sekitar dengan menonjolkan kemusnahan akibat aktiviti pembalakan.
Ini termasuklah kesusahan yang dialami Orang Asli suku Temiar di Gua Musang, yang menyaksikan Orang Asli ditangkap kerana mendirikan halangan bagi menghalang pembalak yang dibenarkan kerajaan Kelantan memasuki tanah adat mereka.
“Kami semua terkejut dengan tahap kemusnahan ketika banjir di Kelantan 2 tahun lalu,” kata Raja Bahrin.
“Barangkali bantahan Orang Asli hari ini ada kaitan dengan betapa besarnya banjir yang dialami Kelantan ketika itu.
“Tetapi rungutan mereka tidak didengari dan pengalaman mereka tidak diambil sebagai pengajaran. Orang Asli ditangkap dan dituduh menghalang aktiviti perniagaan kontraktor balak yang diluluskan kerajaan.”
Beliau turut mengkritik penahanan Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (Peka) Shariffa Sabrina Syed Akil dan pengurus Norhayati Shahrom.
Mereka ditangkap pada Khamis lepas selepas didakwa menghina Sultan Johor melalui catatan Facebook yang menonjolkan aktiviti pembalakan di tanah yang dipercayai milik Sultan.
Mereka disiasat di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia. Sekiranya didapati bersalah, mereka berdepan hukuman denda tidak melebihi RM50,000, atau sehingga 1 tahun penjara, atau kedua-duanya.
“Isu yang dibangkitkan oleh Orang Asli, Siti Kasim dan Shariffa Sabrina itu isu rakyat dan alam sekitar,” kata Raja Bahrin.
“Mereka yang meluluskan lesen, kelemahan pihak berkuasa menguatkuasakan undang-undang pemeliharaan alam sekitar dan pembalak yang menyimpang harus disiasat, tetapi yang melapor pula ditangkap dan diganggu.”
Katanya tindakan itu menunjukkan pihak berkuasa dan pihak kerajaan negeri dan persekutuan berusaha untuk menutup suara “rakyat yang menderita” walaupun mereka bertanggungjawab untuk alam sekitar.
“Ketika ini mereka nampaknya berpuas hati menjadi pelaksana arahan ketua mereka sementara hutan kita terus diperkosa dan dirampas.
“Apakah kita sudah lali dengan korupsi yang berleluasa di sekeliling kita hari ini hinggakan kita menerimanya sebagai ‘budaya Malaysia’ dan cara mentadbir negara?
“Rakyat hari ini menuntut keadilan sosial dan penegakan hukum untuk semua, bukan hanya untuk golongan kaya dan berkuasa,” katanya. #sumber


AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar

Sekianlah artikel AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2016/12/amanah-gesa-tangkap-pesalah-bukannya.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "AMANAH Gesa 'Tangkap Pesalah', Bukannya Pelindung Alam Sekitar"

Posting Komentar