Judul : Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang
link : Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang
Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang
Kenyataan bertulis penuh Tan Sri Nor mengenai perbicaraan RCI hari ini
2. Saya menyertai Bank Negara Malaysia (BNM) pada September 1968. Saya dinaikkan pangkat ke jawatan Pengurus, Jabatan Perbankan pada tahun 1986.
Jabatan Perbankan bertanggungjawab ke atas pengurusan rizab luar, pengawalseliaan pasaran wang domestik, termasuk rumah diskaun, pembangunan perbankan Islam, kelulusan terbitan bon domestik, pengurusan Kemudahan Pembiayaan Semula Kredit Eksport (ECR), pembangunan institusi kewangan baru dan mempromosikan perdagangan dengan cara Pembayaran Dua Hala (BPA) dengan bank pusat lain di negara-negara membangun. Apabila saya meletak jawatan dari BNM pada April 1994, saya memegang jawatan Penasihat. Saya kembali menyertai BNM sekali lagi, sebagai Penasihat, pada bulan September 1998, selepas pelaksanaan Unorthodox Measures, yang akan saya huraikan kemudian dalam kenyataan saya. Saya berkhidmat di BNM dalam kapasiti itu sehingga April 2000. Pada bulan Mei 2000, saya telah dilantik sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri, dan pada bulan Januari 2004, saya dilantik sebagai Menteri Kewangan II. Pada April 2009, saya dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas Unit Perancang Ekonomi (EPU). Saya bersara pada Mei 2013, dan menyertai Khazanah Nasional Berhad sebagai Timbalan Pengerusi pada bulan Jun 2013.
Keperluan dasar ke atas pengurusan rizab luar yang aktif oleh BNM
3. Sebelum tahun 1985, BNM tidak aktif dalam pengurusan rizab luar, termasuk perdagangan forex, memandangkan kestabilan relatif dalam pasaran pertukaran asing antarabangsa.
4. Keadaan ini berubah pada tahun 1985. Pada 22 September 1985, lima negara OECD bertemu secara peribadi di Hotel Plaza di New York dan memutuskan antara mereka sendiri, tanpa berunding dengan negara-negara lain, bahawa Yen dan Deutsche Mark Jerman harus diperkukuh dengan ketara berbanding dolar AS melalui campur tangan pasaran. Ini dikenali sebagai Plaza Accord. Plaza Accord ini adalah sesuatu yang bersejarah kerana ia adalah kali pertama bank-bank pusat bersetuju untuk campur tangan dalam pasaran mata wang dengan cara yang besar dan kali pertama dalam sejarah apabila kerajaan menetapkan sasaran mata wang asing untuk dicapai melalui campur tangan yang aktif.
5. Satu hasil yang penting dari Plaza Accord adalah bahawa kadar pertukaran Yen berbanding dolar AS mengukuh dengan ketara. (Yen mengukuh daripada 240 Yen kepada dolar pada 1985 kepada 120 Yen kepada dolar pada awal tahun 1988).
6. Pengukuhan Yen mengakibatkan banyak negara membangun mengalami kerugian besar, memandangkan sebahagian besar pinjaman luar negeri mereka adalah dalam Yen. Kerajaan Malaysia, agensi-agensi Kerajaan, termasuk GLC, serta sektor swasta Malaysia mengalami kerugian tukaran mata wang asing yang ketara dalam pembayaran balik pinjaman Yen dan penilaian semula pertukaran mata wang asing dalam pinjaman Yen, berikutan peningkatan yang mendadak dalam nilai Yen hasil daripada Plaza Accord.
7. Pinjaman Malaysia dalam Yen pada awal tahun 1980-an kebanyakkannya adalah untuk pembinaan infrastruktur. Pada masa itu, pasaran bon dan sukuk Malaysia masih belum dibangunkan untuk membolehkan sejumlah besar pinjaman untuk jangka masa panjang diperoleh dalam Ringgit. Memandangkan projek-projek infrastruktur memerlukan tempoh gestasi yang panjang, kerajaan Malaysia dan agensi-agensinya memilih untuk meminjam dalam Yen, memandangkan, pada masa itu, pinjaman yen jangka panjang sudah tersedia dengan kadar faedah yang rendah. Pinjaman itu juga bertepatan dengan pembinaan projek infrastruktur utama di negara ini.
8. Sejak Plaza Accord pada bulan September 1985, pasaran forex antarabangsa juga menjadi semakin tidak menentu, dengan pergerakan yang mendadak dan kadang-kadang tidak menentu dalam kadar tukaran harian. Sementara Plaza Accord pada bulan September 1985 itu bertujuan untuk memperkukuhkan Yen dan Deutsche Mark, satu lagi perjanjian, Louvre Accord ditandatangani pada 22 Februari 1987 di Paris oleh enam negara OECD, sekali lagi tanpa berunding dengan negara-negara lain, untuk menghentikan peningkatan melampau nilai Yen dan Deutsche Mark, dan ini mewujudkan satu lagi pergolakan di pasaran pertukaran asing.
9. Ini adalah latar belakang yang membawa kepada keputusan BNM untuk memulakan pengurusan rizab luar yang aktif. Saya faham bahawa perhatian Suruhanjaya telah dialihkan ke ucapan Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein di New Delhi, India pada 5 Disember 1988. Dalam ucapannya, Gabenor itu telah secara terbuka menyatakan rasional BNM untuk dasar pengurusan rizab luar yang aktif. Biar saya petik, ekstrak daripada ucapan oleh Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein itu:
“Kenapa kita begitu aktif di pasaran sekarang, berbanding sebelum ini? Terdapat beberapa sebab. Pertama, sehingga baru-baru ini, rizab luar kita tidak besar, hanya AS$4 bilion pada akhir tahun 1984. Ia kini meningkat kepada AS$7.8 bilion, dengan itu mewajarkan pengurusan rizab yang lebih aktif.
Kedua, turun naik kadar pertukaran sejak Perjanjian Plaza pada September 1985, telah mengubah kepentingan permainan. Sedangkan pada masa lalu, pengurusan rizab aktif mungkin telah menyebabkan perbezaan pada hasil dari dua puluh mata asas; ia kini mungkin menyebabkan perbezaan sebanyak 500 mata asas. Maka, ia adalah sesuatu yang berbaloi. Ketiga, perdagangan forex hari ini adalah urus niaga 24 jam dan adanya peluang sepanjang hari untuk melakukan urus niaga…
Saya teringat satu ketika di mana beberapa bank membuat percubaan untuk membuat spekulasi terhadap ringgit di pusat-pusat luar persisir pada hari cuti kebangsaan kita, ketika mereka ingat bahawa kita akan tutup untuk hari itu. Tetapi mereka terkejut kerana kita tetap membuka bilik urusan kita semasa cuti umum negara dan telah campur tangan di pusat-pusat luar persisir itu untuk menstabilkan ringgit dan dalam proses itu mengajar spekulator pelajaran yang mereka tidak mungkin akan lupa…
…Apabila saya menyertai Bank Negara pada tahun 1985 dari sektor swasta, saya diberitahu bahawa teras utama pengurusan rizab di Bank Negara adalah untuk memelihara nilai yang kita ada dan pertimbangan utama adalah keselamatan dan kecairan. Untuk itu, saya telah menambah dimensi ketiga dan keempat: pengoptimuman keuntungan dan kepakaran pasaran.
Pada dasarnya saya percaya bahawa mengambil risiko dalam pengurusan rizab termasuklah bukan sahaja risiko kerugian, tetapi juga risiko ketinggalan dari inflasi, risiko tidak memperoleh hasil yang banyak yang kita boleh dapat dengan sumber kita yang kekurangan. Motivasi utama masih untuk memelihara nilai yang kita ada…
Pada saya, dalam analisis lepas, dasar pengurusan rizab aktif melampaui pulangan dan risiko tambahan. Kelebihan utama adalah bahawa penglibatan aktif telah memberi kita pemahaman yang lebih tentang apa sebenarnya yang berlaku di pasaran pertukaran asing dan modal…
Perbankan pusat melalui surat perintah dan fiat tidak lagi dapat menganjakkan pasaran, tetapi kemahiran pasaran dan pengaruh psikologi pasaran boleh menjadi faktor penyebab…
Saya mungkin juga menambahkan bahawa di negara membangun, di mana kemahiran perdagangan pertukaran asing adalah terhad, adalah tugas Bank Pusat untuk menjadi penyedia tenaga kerja mahir dalam pasaran, untuk menjadi pendidik untuk kemahiran teknikal seperti itu dan berada di barisan hadapan dalam perbankan dan teknologi komputer……. Saya nampak bahawa malah Bank of England juga kini aktif mengamalkan dasar ini”
10. Perkara utama Gabenor ialah motif utama untuk pengurusan rizab luar yang aktif adalah pengurangan kesan negatif kerana perubahan besar dalam nilai pertukaran asing ke atas liabiliti dan aset mata wang asing Malaysia.
11. Biar saya ulangi apa yang dikatakan Gabenor di New Delhi: “motivasi utama masih memelihara nilai yang kita ada.” Kami berusaha untuk memperoleh kemahiran untuk menguruskan rizab luar dengan lebih baik dan juga, dalam konteks yang lebih luas , untuk membantu negara apabila diperlukan. Tawaran yang lebih besar, di luar had yang diberikan kepada peniaga forex, adalah untuk melindungi rizab luar dan nilai Ringgit, dengan cara mempelbagaikan. Pada masa itu, BNM tidak mempunyai had yang khusus untuk tawaran kepelbagaian seperti itu.
12. Untuk memahami lebih lanjut peranan pengurusan rizab luar untuk mencapai matlamat bank pusat, benarkan saya untuk menghuraikan secara terperinci mengenai hubungan antara kestabilan kadar pertukaran Ringgit, dasar monetari dan pengurusan rizab luar.
Mengekalkan Ringgit yang stabil pada akhir 1980-an hingga awal 1990-an
13. Di pasaran domestik Malaysia, sejak lewat tahun 1980-an, terdapat aliran masuk dolar AS yang besar oleh para pelabur, termasuk beberapa aliran masuk jangka pendek atau “hot money”. Sekiranya BNM tidak berbuat apa-apa, aliran masuk itu akan mengakibatkan Ringgit mengukuh dengan ketara dari julat dasar BNM antara 2.50 dan 2.80 berbanding dolar AS. Itu akan mewujudkan implikasi besar bagi ekonomi, terutamanya kerana ia akan mengurangkan daya saing sektor eksport Malaysia.
Ini merupakan pertimbangan yang penting bagi sebuah negara yang merupakan salah satu negara perdagangan terbesar di dunia.
14. Untuk mengekalkan kestabilan Ringgit, BNM terpaksa membeli lebihan dolar AS dari bank-bank di Malaysia, dalam peranannya sebagai pembeli terakhir untuk mata wang asing dalam pasaran domestik. Aktiviti ini disebut sebagai operasi campur tangan pertukaran asing BNM. Dolar AS kemudian digunakan oleh BNM terutama untuk membeli US Treasury Notes. Hasil US Treasury Notes pada awal 1990-an adalah rata-rata kira-kira 4.5 peratus p.a.
15. Sekiranya BNM tidak melakukan apa-apa selepas ‘mopping up’ dolar AS, maka akan timbul masalah di mana ‘overhang’ besar Ringgit yang berlebihan dalam sistem itu, kerana BNM akan membayar Ringgit untuk pembelian dolar AS. ‘Overhang’ besar Ringgit yang berlebihan dalam sistem ini akan menjejaskan dasar monetari BNM. Ini akan menyebabkan kadar faedah Ringgit untuk jatuh dengan mendadak (berdasarkan bekalan dan permintaan), dan mewujudkan tekanan inflasi. Oleh itu, BNM terpaksa meminjam semula dana Ringgit yang telah diberikan kepada sistem perbankan dalam operasi campur tangannya. Tujuan BNM meminjam semula dana Ringgit dari bank adalah untuk meneutralkan kesan campur tangan forex asal dalam pasaran wang domestik. Ini dikenali sebagai operasi pensterilan. Kadar pinjaman yang perlu ditanggung oleh BNM (pada awal tahun 1990-an) untuk operasi pensterilan adalah kira-kira 7.5% p.a.
16. Oleh itu, gabungan campur tangan dan operasi pensterilan BNM akan menelan kos sekitar 3% p.a. Ini kerana kos peminjaman balik Ringgit adalah lebih tinggi daripada hasil US Treasury Notes. Margin negatif ini akan direkodkan sebagai kerugian dalam buku BNM. Dalam pengurusan rizab luar aktif BNM, satu pertimbangan adalah untuk mengurangkan kerugian ini.
17. Isu berpindah ke dalam pengurusan rizab luar yang aktif juga harus dilihat dalam konteks falsafah Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein mengenai peranan Bank Negara dalam pembangunan negara. Saya perlu menerangkan mengenai perkara ini kerana Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein tidak lagi bersama dengan kita, dan ianya penting untuk kita mengetahui kebijaksanaan orang yang hebat ini. Gabenor percaya bahawa melalui pengurusan aktif rizab luar, kita akan dapat memperoleh kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang diperlukan untuk berkhidmat kepada negara, apabila diperlukan, dalam kegiatan pembangunan serta untuk mengatasi sebarang krisis kewangan yang mungkin dihadapi oleh negara pada masa hadapan. Beliau menyebutnya sebagai “kepakaran pasaran”.
Pelajaran untuk Krisis Kewangan Asia 1997/1998
18. Sesungguhnya, pandangan jauh Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein mengenai kepakaran pasaran menyelamatkan negara semasa krisis kewangan 1997/1998. Berdasarkan sejarah, kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi di BNM membolehkan negara untuk melaksanakan Unorthodox Measures pada bulan September 1998. Ia menyediakan negara dengan keupayaan untuk menggagalkan manipulator mata wang asing, yang mana tujuan mereka adalah untuk menggugat kestabilan Malaysia dan menyebabkan kekacauan dalam sosioekonomi negara.
Tidak seperti Thailand, Indonesia dan Korea Selatan, Malaysia dapat mengatasi krisis kewangan 1997/1998, tanpa meminjam satu sen pun dari IMF atau Bank Dunia atau yang lain. Kita menetapkan semula Negara pada trajektori pertumbuhan tanpa pertolongan luar. Unorthodox Measures pada September 1998 menyelamatkan Malaysia daripada akibat yang buruk, berikutan krisis kewangan terburuk dalam sejarah kita, dan memulihkan kedaulatan dan martabat negara kita yang tercinta.
19. Dari segi ekonomi, hasil dari Unorthodox Measures pada September 1998 itu adalah besar. Sebagai contoh dengan menggunakan salah satu daripada banyak langkah untuk keuntungan ekonomi, Unorthodox Measures menyebabkan permodalan pasaran dalam pasaran saham Malaysia pulih dari paras rendah pada RM181.5 bilion pada 1 September 1998 kepada RM579.2 bilion pada 24 Mac 1999, keuntungan sebanyak RM397.7 bilion. Indeks Pasaran Saham melonjak dari 262.7 (1 September 1998) kepada 851.7 (24 Mac 1999), gandaan sebanyak 3.24 kali.
20. Biar saya secara ringkas gambarkan bagaimana kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang kita peroleh dari kegiatan forex di Bank Negara menjadi kritikal dalam merumuskan Unorthodox Measures pada September 1998:
i. Terdapat banyak kekeliruan, semasa awal krisis kewangan 1997/1998, mengenai konsep “Ringgit Luar Pesisir”. Pandangan awal adalah beg yang penuh dengan wang tunai dalam Ringgit dibawa ke Singapura dan pegawai kastam Malaysia di sempadan diarahkan untuk memeriksa dengan teliti beg-beg rakyat Malaysia yang berlepas ke Singapura. Jelas sekali tiada jumlah wang tunai yang banyak ditemui.
Saya menjelaskan kepada Perdana Menteri pada 1997 dan 1998 bahawa istilah “Ringgit Luar Pesisir” tidak merujuk kepada Ringgit yang secara fizikal berada di luar Malaysia. Ringgit yang banyak itu akan kekal berada di Malaysia. Istilah “Ringgit Luar Pesisir” merujuk kepada Ringgit (di Malaysia) yang dimiliki oleh orang asing. Manipulator mata wang meminjam Ringgit, kedua-dua Ringgit tempatan yang dimiliki oleh rakyat Malaysia atau “Ringgit Luar Pesisir” yang dimiliki oleh orang asing, untuk menjual Ringgit untuk dolar AS. Ini dipanggil ‘short-selling’. Kita tahu dari hari dagangan forex kita bahawa pada Black Wednesday (16 September 1992) apabila Pound Sterling jatuh, Soros telah meminjam £10 bilion untuk ‘short-sell’ pound sterling. Oleh itu, satu aspek yang penting dalam Unorthodox Measures Malaysia pada September 1998 adalah untuk tidak membenarkan orang asing meminjam Ringgit untuk membuat spekulasi. Konsep “Ringgit Luar Pesisir” adalah sangat rumit dan saya terpaksa mengulanginya beberapa kali untuk memastikan bahawa Perdana Menteri memahami sepenuhnya istilah ini, seperti yang anda boleh baca dari buku Notes to the Prime Minister oleh Wong Sulong yang diterbitkan pada tahun 2011. Saya menulis 5 nota mengenai perkara ini, iaitu Note 2 (13 Oktober 1997), Note 13 (12 Disember 1997), Note 25 (19 Mei 1998), Note 31 dan Note 32 (kedua-duanya pada 29 Jun 1998). Tanpa pengetahuan yang diperoleh di meja forex BNM, kita tidak akan memahami sepenuhnya konsep “Ringgit Luar Pesisir”, yang merupakan kunci kepada pelaksanaan Unorthodox Measures;
ii. Respons awal Malaysia semasa krisis kewangan adalah untuk meningkatkan tahap kadar faedah untuk menstabilkan Ringgit. Ini menyebabkan huru hara bagi banyak entiti perniagaan, menyebabkan mereka hampir muflis. Kita tahu dari pengalaman bahawa ini tidak akan berfungsi. Semasa insiden Black Wednesday di United Kingdom, Kerajaan British menaikkan kadar faedah dari 10% p.a kepada 12% p.a. dalam cubaan yang terdesak untuk menstabilkan pound. Tetapi langkah ini benar-benar tidak berkesan.
Oleh itu, Unorthodox Measures kami melibatkan antara lain menurunkan kadar faedah, dan bukannya menaikkan kadar faedah, selepas menetapkan kadar pertukaran pada RM3.80 kepada dolar, dan tidak membenarkan orang asing meminjam Ringgit untuk tujuan spekulasi. Penurunan kadar faedah yang ketara ini, serta langkah-langkah kita untuk melaksanakan dasar monetari dan fiskal yang berkembang, sebagai sebahagian daripada Unorthodox Measures, telah menyelamatkan banyak syarikat dari menjadi bankrap dan beberapa bank daripada menjadi tidak solven; dan
iii. Apabila kami menambat Ringgit pada 2 September 1998, kami menambatnya pada RM3.80 kepada dolar AS.
Kadar 3.80 adalah pada kadar yang lemah memandangkan, berdasarkan asas, kita boleh menetapkan kadar pada 3.50. Tetapi kita tahu bahawa ianya adalah lebih baik untuk menetapkan Ringgit pada kadar yang lebih lemah, menjangkakan bahawa pemain pasaran akan merasakan bahawa, pada 3.80, Ringgit berada dibawah nilai dan oleh itu mereka akan membeli Ringgit. Kita menjangkakan bahawa langkah ini akan menghasilkan kemasukan dana yang besar ke dalam negara. Inilah yang sememangnya berlaku. Terdapat aliran masuk yang besar berikutan tambatan itu.
Tidak ada aliran keluar, kerana para pemain pasaran menjangkakan bahawa Ringgit kemudiannya akan mengukuh, dan bukannya melemah. Inilah yang kami pelajari di meja forex di Bank Negara Malaysia.
21. Bahkan, 45 nota yang saya tulis kepada Perdana Menteri antara Oktober 1997 dan Ogos 1998 menganalisis secara terperinci krisis kewangan 1997/1998 dan memberi cadangan penyelesaian itu tidak mungkin dilakukan tanpa kepakaran pasaran yang diperoleh di meja forex Bank Negara, terima kasih kepada Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussein.
22. Saya harus menambah bahawa walaupun selepas Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussein dan saya meninggalkan BNM, kami sentiasa berhubung rapat dan bertemu untuk perbincangan yang panjang. Kali terakhir saya berjumpa dengannya adalah pada bulan Julai 1998, sebulan sebelum beliau meninggal dunia. Kami menghabiskan dua jam membincangkan tentang krisis kewangan 1997/1998. Saya memaklumkan kepada Allahyarham bahawa saya bekerja dengan Perdana Menteri untuk mencari jalan penyelesaian kepada krisis kewangan, berdasarkan pengetahuan yang saya peroleh di Bank Negara kerananya. Beliau gembira kerana beliau telah membuat keputusan yang tepat mengenai kepentingan kepakaran pasaran dan beliau yakin kami dapat mengatasi krisis itu. Saya menulis mengenai pertemuan dengan Allahyarham pada 21 Ogos 1998 ini dan ia adalah Note 43 dalam buku “Notes to the Prime Minister” oleh Wong Sulong. Sumbangan Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussein kepada negara tidak dapat dinafikan.
Peranan saya di BNM dalam pengurusan rizab luar pada akhir 1980-an dan awal 1990-an
23. Saya ditugaskan untuk melaksanakan dasar pengurusan rizab luar seperti yang ditentukan oleh Lembaga BNM dengan mengambil kira pertimbangan yang telah saya nyatakan di atas. Dengan berbuat sedemikian, saya melaporkan kepada kedua-dua Gabenor dan Jawatankuasa Rizab Luar (ERC). Saya kerap bercakap dengan Gabenor mengenai pengurusan rizab luar, dan tentunya apabila terdapat pergerakan besar dalam kadar pertukaran. Saya juga melaporkan kepada ERC apabila ia bertemu. Keanggotaan ERC terdiri daripada, antara lain, Gabenor, Timbalan Gabenor, dan Penasihat-penasihat. Selain daripada itu, terdapat Mesyuarat Pegawai Kanan mingguan, di mana perkara-perkara mengenai rizab luar kadang-kadang dibincangkan.
Mesyuarat Pegawai-Pegawai Kanan ini dipengerusikan oleh Gabenor, dan juga dihadiri oleh Timbalan Gabenor, Penasihat dan semua Pengurus. Saya tidak melaporkan kepada Menteri Kewangan atau Perdana Menteri mengenai sebarang isu mengenai pengurusan rizab luar, kerana itu bukan garis laporan saya.
24. Saya tidak terlibat dalam menentukan langkah pengurusan perakaunan ke atas kerugian. Malah, saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai langkah pengurusan perakaunan.
25. Saya juga berhati-hati untuk tidak menjalankan perdagangan dengan sendirinya, walaupun saya mempunyai kuasa untuk melakukannya. Ia sentiasa, tanpa sebarang pengecualian, dilakukan oleh kakitangan. Saya melakukan ini untuk tujuan ketelusan, supaya sentiasa terdapat lebih dari satu orang yang mengetahui setiap perdagangan.
26. BNM membuat perolehan yang ketara daripada aktiviti perdagangannya pada tahun 1980-an. Kerugian tidak termasuk keuntungan yang dibuat pada tahun 1980-an. Berdasarkan tempoh 1985 hingga 1993, saya percaya bahawa jumlah kerugian forex akan lebih rendah. Kerugian besar yang ditanggung pada tahun 1992 timbul daripada dua peristiwa yang tidak dijangka:
i. Penolakan yang tidak dijangka dalam Referendum Denmark dari Perjanjian Maastricht 1992; dan
ii. “Black Wednesday” pada 16 September 1992, apabila pound sterling dipaksa keluar dari Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah.
27. Pada awal 1990-an, mata wang Eropah mula mengumpul kekuatan berdasarkan kebijaksanaan konvensional yang, memandangkan potensi integrasi Eropah, Eropah akan mengatasi Amerika Syarikat sebagai kuasa ekonomi terkuat di Dunia. Kami menerima pandangan ini dan membeli mata wang Eropah dan Pound Sterling.
28. Malangnya, berikutan Denmark yang tidak mengesahkan Perjanjian Maastricht pada Februari 1992, nilai mata wang Eropah jatuh. Ini dikompaunkan pada September 1992 apabila kedua-dua Pound Sterling (dan Lira Itali yang tidak kita dagang) telah dipaksa keluar dari Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah walaupun usaha terbaik dari bank-bank pusat Eropah yang jauh lebih kuat dan kaya.
29. Memandangkan kita sudah terlibat dalam mata wang Eropah, termasuk Pound Sterling, kita mengalami kerugian besar. Kita bukan satu-satunya bank pusat yang telah mengalami kerugian tukaran mata wang asing akibat daripada peristiwa-peristiwa ini.
30. Setiap kali kami menerima maklumat tentang aliran masuk Dolar AS yang besar dari pelabur, kedua-dua jangka panjang dan jangka pendek, kami akan memutuskan sama ada untuk mempelbagaikan aliran masuk ini ke dalam mata wang lain atau tidak, bergantung pada pergerakan kadar tukaran yang dijangkakan. Sekiranya kita menjangka Dolar AS akan melemahkan, kita akan membeli mata wang Eropah berdasarkan aliran masuk Dollar Amerika yang dijangkakan. Saiz pembelian akan disesuaikan dengan saiz jangkaan aliran masuk Dollar AS.
31. Semua aktiviti rizab luar, termasuk aktiviti forex, adalah berdasarkan pertimbangan strategik. Kami akui bahawa kami tersalah membaca keadaan pasaran. Sebagai kakitangan bank pusat kami secara semula jadinya percaya bahawa Bank of England akan menang dalam memerangi Soros. Kami mempunyai keyakinan terhadap rakan bank pusat kami dan membeli Pound Sterling. Malangnya, Bank of England kalah.
Begitu juga, kami menjangkakan bahawa Perjanjian Maastricht akan disahkan dalam referendum di Denmark pada tahun 1992, tetapi malangnya ia ditolak.
32. Kami belajar pengajaran pahit dari kejadian-kejadian ini. Pelajaran itu terbukti penting dalam membantu kami merumuskan dasar untuk mempertahankan negara terhadap serangan mata wang dalam Krisis Kewangan Asia 1997/1998, yang menyelamatkan ratusan juta Ringgit negara yang sebaliknya akan hilang.
Kesimpulannya
33. Kerugian tukaran mata wang asing telah berlaku. Ia tidak dinafikan. Kebertanggungjawapan saya juga tidak dinafikan dalam kerugian forex. Saya menerima bahagian tanggungjawab saya ke atas kerugian forex dan meletak jawatan dari BNM. Pada masa itu, saya terasa sangat sedih untuk menamatkan 25 tahun perkhidmatan saya kepada negara, melalui Bank Negara Malaysia.
34. Namun begitu, dengan Rahmat Allah SWT, saya diberi peluang pada 1997/1998 untuk menyumbang kepada Raja dan Negara semasa krisis kewangan 1997/1998. Perkara penting ialah pengalaman dalam unit forex pada tahun-tahun itu terbukti amat berguna kelak untuk menyelamatkan Malaysia daripada kesan buruk krisis kewangan 1997/1998, yang mungkin menyebabkan kerugian bernilai ratusan juta Ringgit ke atas Malaysia dan boleh mengakibatkan banyak syarikat Malaysia menjadi muflis, dengan pengangguran berskala besar dan penyebaran kemiskinan di seluruh negara. Kestabilan politik dan rangka kerja sosioekonomi negara akan musnah. Ia adalah satu kemalangan yang menunggu untuk berlaku. Ia tidak berlaku disebabkan oleh Unorthodox Measures pada September 1998, yang mana dibuat dan dilaksanakan berdasarkan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman yang diperoleh di meja forex di Bank Negara Malaysia.
35. Saya turut memberi sumbangan kepada negara semasa lawatan tugas saya yang kedua di Bank Negara (September 1998 hingga April 2000) serta dalam peranan saya sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri (Mei 2000 hingga Disember 2003) dan sebagai Menteri Persekutuan (Januari 2004 hingga Mei 2013). Rekod jelas menunjukkannya.
TAN SRI NOR MOHAMED YAKCOP
Rabu, 6 September 2017
– The Edge
2. Saya menyertai Bank Negara Malaysia (BNM) pada September 1968. Saya dinaikkan pangkat ke jawatan Pengurus, Jabatan Perbankan pada tahun 1986.
Jabatan Perbankan bertanggungjawab ke atas pengurusan rizab luar, pengawalseliaan pasaran wang domestik, termasuk rumah diskaun, pembangunan perbankan Islam, kelulusan terbitan bon domestik, pengurusan Kemudahan Pembiayaan Semula Kredit Eksport (ECR), pembangunan institusi kewangan baru dan mempromosikan perdagangan dengan cara Pembayaran Dua Hala (BPA) dengan bank pusat lain di negara-negara membangun. Apabila saya meletak jawatan dari BNM pada April 1994, saya memegang jawatan Penasihat. Saya kembali menyertai BNM sekali lagi, sebagai Penasihat, pada bulan September 1998, selepas pelaksanaan Unorthodox Measures, yang akan saya huraikan kemudian dalam kenyataan saya. Saya berkhidmat di BNM dalam kapasiti itu sehingga April 2000. Pada bulan Mei 2000, saya telah dilantik sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri, dan pada bulan Januari 2004, saya dilantik sebagai Menteri Kewangan II. Pada April 2009, saya dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas Unit Perancang Ekonomi (EPU). Saya bersara pada Mei 2013, dan menyertai Khazanah Nasional Berhad sebagai Timbalan Pengerusi pada bulan Jun 2013.
Keperluan dasar ke atas pengurusan rizab luar yang aktif oleh BNM
3. Sebelum tahun 1985, BNM tidak aktif dalam pengurusan rizab luar, termasuk perdagangan forex, memandangkan kestabilan relatif dalam pasaran pertukaran asing antarabangsa.
4. Keadaan ini berubah pada tahun 1985. Pada 22 September 1985, lima negara OECD bertemu secara peribadi di Hotel Plaza di New York dan memutuskan antara mereka sendiri, tanpa berunding dengan negara-negara lain, bahawa Yen dan Deutsche Mark Jerman harus diperkukuh dengan ketara berbanding dolar AS melalui campur tangan pasaran. Ini dikenali sebagai Plaza Accord. Plaza Accord ini adalah sesuatu yang bersejarah kerana ia adalah kali pertama bank-bank pusat bersetuju untuk campur tangan dalam pasaran mata wang dengan cara yang besar dan kali pertama dalam sejarah apabila kerajaan menetapkan sasaran mata wang asing untuk dicapai melalui campur tangan yang aktif.
5. Satu hasil yang penting dari Plaza Accord adalah bahawa kadar pertukaran Yen berbanding dolar AS mengukuh dengan ketara. (Yen mengukuh daripada 240 Yen kepada dolar pada 1985 kepada 120 Yen kepada dolar pada awal tahun 1988).
6. Pengukuhan Yen mengakibatkan banyak negara membangun mengalami kerugian besar, memandangkan sebahagian besar pinjaman luar negeri mereka adalah dalam Yen. Kerajaan Malaysia, agensi-agensi Kerajaan, termasuk GLC, serta sektor swasta Malaysia mengalami kerugian tukaran mata wang asing yang ketara dalam pembayaran balik pinjaman Yen dan penilaian semula pertukaran mata wang asing dalam pinjaman Yen, berikutan peningkatan yang mendadak dalam nilai Yen hasil daripada Plaza Accord.
7. Pinjaman Malaysia dalam Yen pada awal tahun 1980-an kebanyakkannya adalah untuk pembinaan infrastruktur. Pada masa itu, pasaran bon dan sukuk Malaysia masih belum dibangunkan untuk membolehkan sejumlah besar pinjaman untuk jangka masa panjang diperoleh dalam Ringgit. Memandangkan projek-projek infrastruktur memerlukan tempoh gestasi yang panjang, kerajaan Malaysia dan agensi-agensinya memilih untuk meminjam dalam Yen, memandangkan, pada masa itu, pinjaman yen jangka panjang sudah tersedia dengan kadar faedah yang rendah. Pinjaman itu juga bertepatan dengan pembinaan projek infrastruktur utama di negara ini.
8. Sejak Plaza Accord pada bulan September 1985, pasaran forex antarabangsa juga menjadi semakin tidak menentu, dengan pergerakan yang mendadak dan kadang-kadang tidak menentu dalam kadar tukaran harian. Sementara Plaza Accord pada bulan September 1985 itu bertujuan untuk memperkukuhkan Yen dan Deutsche Mark, satu lagi perjanjian, Louvre Accord ditandatangani pada 22 Februari 1987 di Paris oleh enam negara OECD, sekali lagi tanpa berunding dengan negara-negara lain, untuk menghentikan peningkatan melampau nilai Yen dan Deutsche Mark, dan ini mewujudkan satu lagi pergolakan di pasaran pertukaran asing.
9. Ini adalah latar belakang yang membawa kepada keputusan BNM untuk memulakan pengurusan rizab luar yang aktif. Saya faham bahawa perhatian Suruhanjaya telah dialihkan ke ucapan Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein di New Delhi, India pada 5 Disember 1988. Dalam ucapannya, Gabenor itu telah secara terbuka menyatakan rasional BNM untuk dasar pengurusan rizab luar yang aktif. Biar saya petik, ekstrak daripada ucapan oleh Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein itu:
“Kenapa kita begitu aktif di pasaran sekarang, berbanding sebelum ini? Terdapat beberapa sebab. Pertama, sehingga baru-baru ini, rizab luar kita tidak besar, hanya AS$4 bilion pada akhir tahun 1984. Ia kini meningkat kepada AS$7.8 bilion, dengan itu mewajarkan pengurusan rizab yang lebih aktif.
Kedua, turun naik kadar pertukaran sejak Perjanjian Plaza pada September 1985, telah mengubah kepentingan permainan. Sedangkan pada masa lalu, pengurusan rizab aktif mungkin telah menyebabkan perbezaan pada hasil dari dua puluh mata asas; ia kini mungkin menyebabkan perbezaan sebanyak 500 mata asas. Maka, ia adalah sesuatu yang berbaloi. Ketiga, perdagangan forex hari ini adalah urus niaga 24 jam dan adanya peluang sepanjang hari untuk melakukan urus niaga…
Saya teringat satu ketika di mana beberapa bank membuat percubaan untuk membuat spekulasi terhadap ringgit di pusat-pusat luar persisir pada hari cuti kebangsaan kita, ketika mereka ingat bahawa kita akan tutup untuk hari itu. Tetapi mereka terkejut kerana kita tetap membuka bilik urusan kita semasa cuti umum negara dan telah campur tangan di pusat-pusat luar persisir itu untuk menstabilkan ringgit dan dalam proses itu mengajar spekulator pelajaran yang mereka tidak mungkin akan lupa…
…Apabila saya menyertai Bank Negara pada tahun 1985 dari sektor swasta, saya diberitahu bahawa teras utama pengurusan rizab di Bank Negara adalah untuk memelihara nilai yang kita ada dan pertimbangan utama adalah keselamatan dan kecairan. Untuk itu, saya telah menambah dimensi ketiga dan keempat: pengoptimuman keuntungan dan kepakaran pasaran.
Pada dasarnya saya percaya bahawa mengambil risiko dalam pengurusan rizab termasuklah bukan sahaja risiko kerugian, tetapi juga risiko ketinggalan dari inflasi, risiko tidak memperoleh hasil yang banyak yang kita boleh dapat dengan sumber kita yang kekurangan. Motivasi utama masih untuk memelihara nilai yang kita ada…
Pada saya, dalam analisis lepas, dasar pengurusan rizab aktif melampaui pulangan dan risiko tambahan. Kelebihan utama adalah bahawa penglibatan aktif telah memberi kita pemahaman yang lebih tentang apa sebenarnya yang berlaku di pasaran pertukaran asing dan modal…
Perbankan pusat melalui surat perintah dan fiat tidak lagi dapat menganjakkan pasaran, tetapi kemahiran pasaran dan pengaruh psikologi pasaran boleh menjadi faktor penyebab…
Saya mungkin juga menambahkan bahawa di negara membangun, di mana kemahiran perdagangan pertukaran asing adalah terhad, adalah tugas Bank Pusat untuk menjadi penyedia tenaga kerja mahir dalam pasaran, untuk menjadi pendidik untuk kemahiran teknikal seperti itu dan berada di barisan hadapan dalam perbankan dan teknologi komputer……. Saya nampak bahawa malah Bank of England juga kini aktif mengamalkan dasar ini”
10. Perkara utama Gabenor ialah motif utama untuk pengurusan rizab luar yang aktif adalah pengurangan kesan negatif kerana perubahan besar dalam nilai pertukaran asing ke atas liabiliti dan aset mata wang asing Malaysia.
11. Biar saya ulangi apa yang dikatakan Gabenor di New Delhi: “motivasi utama masih memelihara nilai yang kita ada.” Kami berusaha untuk memperoleh kemahiran untuk menguruskan rizab luar dengan lebih baik dan juga, dalam konteks yang lebih luas , untuk membantu negara apabila diperlukan. Tawaran yang lebih besar, di luar had yang diberikan kepada peniaga forex, adalah untuk melindungi rizab luar dan nilai Ringgit, dengan cara mempelbagaikan. Pada masa itu, BNM tidak mempunyai had yang khusus untuk tawaran kepelbagaian seperti itu.
12. Untuk memahami lebih lanjut peranan pengurusan rizab luar untuk mencapai matlamat bank pusat, benarkan saya untuk menghuraikan secara terperinci mengenai hubungan antara kestabilan kadar pertukaran Ringgit, dasar monetari dan pengurusan rizab luar.
Mengekalkan Ringgit yang stabil pada akhir 1980-an hingga awal 1990-an
13. Di pasaran domestik Malaysia, sejak lewat tahun 1980-an, terdapat aliran masuk dolar AS yang besar oleh para pelabur, termasuk beberapa aliran masuk jangka pendek atau “hot money”. Sekiranya BNM tidak berbuat apa-apa, aliran masuk itu akan mengakibatkan Ringgit mengukuh dengan ketara dari julat dasar BNM antara 2.50 dan 2.80 berbanding dolar AS. Itu akan mewujudkan implikasi besar bagi ekonomi, terutamanya kerana ia akan mengurangkan daya saing sektor eksport Malaysia.
Ini merupakan pertimbangan yang penting bagi sebuah negara yang merupakan salah satu negara perdagangan terbesar di dunia.
14. Untuk mengekalkan kestabilan Ringgit, BNM terpaksa membeli lebihan dolar AS dari bank-bank di Malaysia, dalam peranannya sebagai pembeli terakhir untuk mata wang asing dalam pasaran domestik. Aktiviti ini disebut sebagai operasi campur tangan pertukaran asing BNM. Dolar AS kemudian digunakan oleh BNM terutama untuk membeli US Treasury Notes. Hasil US Treasury Notes pada awal 1990-an adalah rata-rata kira-kira 4.5 peratus p.a.
15. Sekiranya BNM tidak melakukan apa-apa selepas ‘mopping up’ dolar AS, maka akan timbul masalah di mana ‘overhang’ besar Ringgit yang berlebihan dalam sistem itu, kerana BNM akan membayar Ringgit untuk pembelian dolar AS. ‘Overhang’ besar Ringgit yang berlebihan dalam sistem ini akan menjejaskan dasar monetari BNM. Ini akan menyebabkan kadar faedah Ringgit untuk jatuh dengan mendadak (berdasarkan bekalan dan permintaan), dan mewujudkan tekanan inflasi. Oleh itu, BNM terpaksa meminjam semula dana Ringgit yang telah diberikan kepada sistem perbankan dalam operasi campur tangannya. Tujuan BNM meminjam semula dana Ringgit dari bank adalah untuk meneutralkan kesan campur tangan forex asal dalam pasaran wang domestik. Ini dikenali sebagai operasi pensterilan. Kadar pinjaman yang perlu ditanggung oleh BNM (pada awal tahun 1990-an) untuk operasi pensterilan adalah kira-kira 7.5% p.a.
16. Oleh itu, gabungan campur tangan dan operasi pensterilan BNM akan menelan kos sekitar 3% p.a. Ini kerana kos peminjaman balik Ringgit adalah lebih tinggi daripada hasil US Treasury Notes. Margin negatif ini akan direkodkan sebagai kerugian dalam buku BNM. Dalam pengurusan rizab luar aktif BNM, satu pertimbangan adalah untuk mengurangkan kerugian ini.
17. Isu berpindah ke dalam pengurusan rizab luar yang aktif juga harus dilihat dalam konteks falsafah Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein mengenai peranan Bank Negara dalam pembangunan negara. Saya perlu menerangkan mengenai perkara ini kerana Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein tidak lagi bersama dengan kita, dan ianya penting untuk kita mengetahui kebijaksanaan orang yang hebat ini. Gabenor percaya bahawa melalui pengurusan aktif rizab luar, kita akan dapat memperoleh kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang diperlukan untuk berkhidmat kepada negara, apabila diperlukan, dalam kegiatan pembangunan serta untuk mengatasi sebarang krisis kewangan yang mungkin dihadapi oleh negara pada masa hadapan. Beliau menyebutnya sebagai “kepakaran pasaran”.
Pelajaran untuk Krisis Kewangan Asia 1997/1998
18. Sesungguhnya, pandangan jauh Allahyarham Tan Sri Jaffar Hussein mengenai kepakaran pasaran menyelamatkan negara semasa krisis kewangan 1997/1998. Berdasarkan sejarah, kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang diperolehi di BNM membolehkan negara untuk melaksanakan Unorthodox Measures pada bulan September 1998. Ia menyediakan negara dengan keupayaan untuk menggagalkan manipulator mata wang asing, yang mana tujuan mereka adalah untuk menggugat kestabilan Malaysia dan menyebabkan kekacauan dalam sosioekonomi negara.
Tidak seperti Thailand, Indonesia dan Korea Selatan, Malaysia dapat mengatasi krisis kewangan 1997/1998, tanpa meminjam satu sen pun dari IMF atau Bank Dunia atau yang lain. Kita menetapkan semula Negara pada trajektori pertumbuhan tanpa pertolongan luar. Unorthodox Measures pada September 1998 menyelamatkan Malaysia daripada akibat yang buruk, berikutan krisis kewangan terburuk dalam sejarah kita, dan memulihkan kedaulatan dan martabat negara kita yang tercinta.
19. Dari segi ekonomi, hasil dari Unorthodox Measures pada September 1998 itu adalah besar. Sebagai contoh dengan menggunakan salah satu daripada banyak langkah untuk keuntungan ekonomi, Unorthodox Measures menyebabkan permodalan pasaran dalam pasaran saham Malaysia pulih dari paras rendah pada RM181.5 bilion pada 1 September 1998 kepada RM579.2 bilion pada 24 Mac 1999, keuntungan sebanyak RM397.7 bilion. Indeks Pasaran Saham melonjak dari 262.7 (1 September 1998) kepada 851.7 (24 Mac 1999), gandaan sebanyak 3.24 kali.
20. Biar saya secara ringkas gambarkan bagaimana kemahiran, pengetahuan dan pengalaman yang kita peroleh dari kegiatan forex di Bank Negara menjadi kritikal dalam merumuskan Unorthodox Measures pada September 1998:
i. Terdapat banyak kekeliruan, semasa awal krisis kewangan 1997/1998, mengenai konsep “Ringgit Luar Pesisir”. Pandangan awal adalah beg yang penuh dengan wang tunai dalam Ringgit dibawa ke Singapura dan pegawai kastam Malaysia di sempadan diarahkan untuk memeriksa dengan teliti beg-beg rakyat Malaysia yang berlepas ke Singapura. Jelas sekali tiada jumlah wang tunai yang banyak ditemui.
Saya menjelaskan kepada Perdana Menteri pada 1997 dan 1998 bahawa istilah “Ringgit Luar Pesisir” tidak merujuk kepada Ringgit yang secara fizikal berada di luar Malaysia. Ringgit yang banyak itu akan kekal berada di Malaysia. Istilah “Ringgit Luar Pesisir” merujuk kepada Ringgit (di Malaysia) yang dimiliki oleh orang asing. Manipulator mata wang meminjam Ringgit, kedua-dua Ringgit tempatan yang dimiliki oleh rakyat Malaysia atau “Ringgit Luar Pesisir” yang dimiliki oleh orang asing, untuk menjual Ringgit untuk dolar AS. Ini dipanggil ‘short-selling’. Kita tahu dari hari dagangan forex kita bahawa pada Black Wednesday (16 September 1992) apabila Pound Sterling jatuh, Soros telah meminjam £10 bilion untuk ‘short-sell’ pound sterling. Oleh itu, satu aspek yang penting dalam Unorthodox Measures Malaysia pada September 1998 adalah untuk tidak membenarkan orang asing meminjam Ringgit untuk membuat spekulasi. Konsep “Ringgit Luar Pesisir” adalah sangat rumit dan saya terpaksa mengulanginya beberapa kali untuk memastikan bahawa Perdana Menteri memahami sepenuhnya istilah ini, seperti yang anda boleh baca dari buku Notes to the Prime Minister oleh Wong Sulong yang diterbitkan pada tahun 2011. Saya menulis 5 nota mengenai perkara ini, iaitu Note 2 (13 Oktober 1997), Note 13 (12 Disember 1997), Note 25 (19 Mei 1998), Note 31 dan Note 32 (kedua-duanya pada 29 Jun 1998). Tanpa pengetahuan yang diperoleh di meja forex BNM, kita tidak akan memahami sepenuhnya konsep “Ringgit Luar Pesisir”, yang merupakan kunci kepada pelaksanaan Unorthodox Measures;
ii. Respons awal Malaysia semasa krisis kewangan adalah untuk meningkatkan tahap kadar faedah untuk menstabilkan Ringgit. Ini menyebabkan huru hara bagi banyak entiti perniagaan, menyebabkan mereka hampir muflis. Kita tahu dari pengalaman bahawa ini tidak akan berfungsi. Semasa insiden Black Wednesday di United Kingdom, Kerajaan British menaikkan kadar faedah dari 10% p.a kepada 12% p.a. dalam cubaan yang terdesak untuk menstabilkan pound. Tetapi langkah ini benar-benar tidak berkesan.
Oleh itu, Unorthodox Measures kami melibatkan antara lain menurunkan kadar faedah, dan bukannya menaikkan kadar faedah, selepas menetapkan kadar pertukaran pada RM3.80 kepada dolar, dan tidak membenarkan orang asing meminjam Ringgit untuk tujuan spekulasi. Penurunan kadar faedah yang ketara ini, serta langkah-langkah kita untuk melaksanakan dasar monetari dan fiskal yang berkembang, sebagai sebahagian daripada Unorthodox Measures, telah menyelamatkan banyak syarikat dari menjadi bankrap dan beberapa bank daripada menjadi tidak solven; dan
iii. Apabila kami menambat Ringgit pada 2 September 1998, kami menambatnya pada RM3.80 kepada dolar AS.
Kadar 3.80 adalah pada kadar yang lemah memandangkan, berdasarkan asas, kita boleh menetapkan kadar pada 3.50. Tetapi kita tahu bahawa ianya adalah lebih baik untuk menetapkan Ringgit pada kadar yang lebih lemah, menjangkakan bahawa pemain pasaran akan merasakan bahawa, pada 3.80, Ringgit berada dibawah nilai dan oleh itu mereka akan membeli Ringgit. Kita menjangkakan bahawa langkah ini akan menghasilkan kemasukan dana yang besar ke dalam negara. Inilah yang sememangnya berlaku. Terdapat aliran masuk yang besar berikutan tambatan itu.
Tidak ada aliran keluar, kerana para pemain pasaran menjangkakan bahawa Ringgit kemudiannya akan mengukuh, dan bukannya melemah. Inilah yang kami pelajari di meja forex di Bank Negara Malaysia.
21. Bahkan, 45 nota yang saya tulis kepada Perdana Menteri antara Oktober 1997 dan Ogos 1998 menganalisis secara terperinci krisis kewangan 1997/1998 dan memberi cadangan penyelesaian itu tidak mungkin dilakukan tanpa kepakaran pasaran yang diperoleh di meja forex Bank Negara, terima kasih kepada Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussein.
22. Saya harus menambah bahawa walaupun selepas Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussein dan saya meninggalkan BNM, kami sentiasa berhubung rapat dan bertemu untuk perbincangan yang panjang. Kali terakhir saya berjumpa dengannya adalah pada bulan Julai 1998, sebulan sebelum beliau meninggal dunia. Kami menghabiskan dua jam membincangkan tentang krisis kewangan 1997/1998. Saya memaklumkan kepada Allahyarham bahawa saya bekerja dengan Perdana Menteri untuk mencari jalan penyelesaian kepada krisis kewangan, berdasarkan pengetahuan yang saya peroleh di Bank Negara kerananya. Beliau gembira kerana beliau telah membuat keputusan yang tepat mengenai kepentingan kepakaran pasaran dan beliau yakin kami dapat mengatasi krisis itu. Saya menulis mengenai pertemuan dengan Allahyarham pada 21 Ogos 1998 ini dan ia adalah Note 43 dalam buku “Notes to the Prime Minister” oleh Wong Sulong. Sumbangan Allahyarham Tan Sri Jaafar Hussein kepada negara tidak dapat dinafikan.
Peranan saya di BNM dalam pengurusan rizab luar pada akhir 1980-an dan awal 1990-an
23. Saya ditugaskan untuk melaksanakan dasar pengurusan rizab luar seperti yang ditentukan oleh Lembaga BNM dengan mengambil kira pertimbangan yang telah saya nyatakan di atas. Dengan berbuat sedemikian, saya melaporkan kepada kedua-dua Gabenor dan Jawatankuasa Rizab Luar (ERC). Saya kerap bercakap dengan Gabenor mengenai pengurusan rizab luar, dan tentunya apabila terdapat pergerakan besar dalam kadar pertukaran. Saya juga melaporkan kepada ERC apabila ia bertemu. Keanggotaan ERC terdiri daripada, antara lain, Gabenor, Timbalan Gabenor, dan Penasihat-penasihat. Selain daripada itu, terdapat Mesyuarat Pegawai Kanan mingguan, di mana perkara-perkara mengenai rizab luar kadang-kadang dibincangkan.
Mesyuarat Pegawai-Pegawai Kanan ini dipengerusikan oleh Gabenor, dan juga dihadiri oleh Timbalan Gabenor, Penasihat dan semua Pengurus. Saya tidak melaporkan kepada Menteri Kewangan atau Perdana Menteri mengenai sebarang isu mengenai pengurusan rizab luar, kerana itu bukan garis laporan saya.
24. Saya tidak terlibat dalam menentukan langkah pengurusan perakaunan ke atas kerugian. Malah, saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai langkah pengurusan perakaunan.
25. Saya juga berhati-hati untuk tidak menjalankan perdagangan dengan sendirinya, walaupun saya mempunyai kuasa untuk melakukannya. Ia sentiasa, tanpa sebarang pengecualian, dilakukan oleh kakitangan. Saya melakukan ini untuk tujuan ketelusan, supaya sentiasa terdapat lebih dari satu orang yang mengetahui setiap perdagangan.
26. BNM membuat perolehan yang ketara daripada aktiviti perdagangannya pada tahun 1980-an. Kerugian tidak termasuk keuntungan yang dibuat pada tahun 1980-an. Berdasarkan tempoh 1985 hingga 1993, saya percaya bahawa jumlah kerugian forex akan lebih rendah. Kerugian besar yang ditanggung pada tahun 1992 timbul daripada dua peristiwa yang tidak dijangka:
i. Penolakan yang tidak dijangka dalam Referendum Denmark dari Perjanjian Maastricht 1992; dan
ii. “Black Wednesday” pada 16 September 1992, apabila pound sterling dipaksa keluar dari Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah.
27. Pada awal 1990-an, mata wang Eropah mula mengumpul kekuatan berdasarkan kebijaksanaan konvensional yang, memandangkan potensi integrasi Eropah, Eropah akan mengatasi Amerika Syarikat sebagai kuasa ekonomi terkuat di Dunia. Kami menerima pandangan ini dan membeli mata wang Eropah dan Pound Sterling.
28. Malangnya, berikutan Denmark yang tidak mengesahkan Perjanjian Maastricht pada Februari 1992, nilai mata wang Eropah jatuh. Ini dikompaunkan pada September 1992 apabila kedua-dua Pound Sterling (dan Lira Itali yang tidak kita dagang) telah dipaksa keluar dari Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah walaupun usaha terbaik dari bank-bank pusat Eropah yang jauh lebih kuat dan kaya.
29. Memandangkan kita sudah terlibat dalam mata wang Eropah, termasuk Pound Sterling, kita mengalami kerugian besar. Kita bukan satu-satunya bank pusat yang telah mengalami kerugian tukaran mata wang asing akibat daripada peristiwa-peristiwa ini.
30. Setiap kali kami menerima maklumat tentang aliran masuk Dolar AS yang besar dari pelabur, kedua-dua jangka panjang dan jangka pendek, kami akan memutuskan sama ada untuk mempelbagaikan aliran masuk ini ke dalam mata wang lain atau tidak, bergantung pada pergerakan kadar tukaran yang dijangkakan. Sekiranya kita menjangka Dolar AS akan melemahkan, kita akan membeli mata wang Eropah berdasarkan aliran masuk Dollar Amerika yang dijangkakan. Saiz pembelian akan disesuaikan dengan saiz jangkaan aliran masuk Dollar AS.
31. Semua aktiviti rizab luar, termasuk aktiviti forex, adalah berdasarkan pertimbangan strategik. Kami akui bahawa kami tersalah membaca keadaan pasaran. Sebagai kakitangan bank pusat kami secara semula jadinya percaya bahawa Bank of England akan menang dalam memerangi Soros. Kami mempunyai keyakinan terhadap rakan bank pusat kami dan membeli Pound Sterling. Malangnya, Bank of England kalah.
Begitu juga, kami menjangkakan bahawa Perjanjian Maastricht akan disahkan dalam referendum di Denmark pada tahun 1992, tetapi malangnya ia ditolak.
32. Kami belajar pengajaran pahit dari kejadian-kejadian ini. Pelajaran itu terbukti penting dalam membantu kami merumuskan dasar untuk mempertahankan negara terhadap serangan mata wang dalam Krisis Kewangan Asia 1997/1998, yang menyelamatkan ratusan juta Ringgit negara yang sebaliknya akan hilang.
Kesimpulannya
33. Kerugian tukaran mata wang asing telah berlaku. Ia tidak dinafikan. Kebertanggungjawapan saya juga tidak dinafikan dalam kerugian forex. Saya menerima bahagian tanggungjawab saya ke atas kerugian forex dan meletak jawatan dari BNM. Pada masa itu, saya terasa sangat sedih untuk menamatkan 25 tahun perkhidmatan saya kepada negara, melalui Bank Negara Malaysia.
34. Namun begitu, dengan Rahmat Allah SWT, saya diberi peluang pada 1997/1998 untuk menyumbang kepada Raja dan Negara semasa krisis kewangan 1997/1998. Perkara penting ialah pengalaman dalam unit forex pada tahun-tahun itu terbukti amat berguna kelak untuk menyelamatkan Malaysia daripada kesan buruk krisis kewangan 1997/1998, yang mungkin menyebabkan kerugian bernilai ratusan juta Ringgit ke atas Malaysia dan boleh mengakibatkan banyak syarikat Malaysia menjadi muflis, dengan pengangguran berskala besar dan penyebaran kemiskinan di seluruh negara. Kestabilan politik dan rangka kerja sosioekonomi negara akan musnah. Ia adalah satu kemalangan yang menunggu untuk berlaku. Ia tidak berlaku disebabkan oleh Unorthodox Measures pada September 1998, yang mana dibuat dan dilaksanakan berdasarkan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman yang diperoleh di meja forex di Bank Negara Malaysia.
35. Saya turut memberi sumbangan kepada negara semasa lawatan tugas saya yang kedua di Bank Negara (September 1998 hingga April 2000) serta dalam peranan saya sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri (Mei 2000 hingga Disember 2003) dan sebagai Menteri Persekutuan (Januari 2004 hingga Mei 2013). Rekod jelas menunjukkannya.
TAN SRI NOR MOHAMED YAKCOP
Rabu, 6 September 2017
– The Edge
Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang
Sekianlah artikel Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Sudah dibaca Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2017/09/alasan-serangan-matawang-bagi-mengaburi.html
0 Response to "Alasan Serangan Matawang Bagi Mengaburi Perjudian Matawang"
Posting Komentar