Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran

Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran
link : Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran

Baca juga


Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran

ISMA WEB
 

BANGI – Dua restoran makanan di Mantin diserbu kerana menggunakan logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tanpa kebenaran.

Serbuan bermula jam 11 pagi sehingga 1.30 tengah hari tadi dilakukan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bersama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS).

Pengarahnya KPDNKK Negeri Sembilan, Ain Arjuna Aziz Zaman berkata, logo halal yang dipamerkan di kedua-dua restoran telah disita bagi siasatan lanjut mengikut Perintah 4(1)(a), Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011.

“Penggunaan sijil atau logo halal adalah untuk pemegang sijil halal yang dikeluarkan Jakim sahaja. Menjadi satu kesalahan jika ada pihak yang menyalahgunakannya.

“Oleh itu, kita mengambil tindakan menyita logo halal dipamerkan di dua premis itu bagi mengelak pengguna keliru seolah-olah premis itu mendapat pensijilan halal daripada Jakim,” katanya.

Beliau berkata, kedua-dua pemilik restoran idisiasat mengikut Perintah 4(1)(a) Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011, iaitu menggunakan logo halal Jakim tanpa kebenaran.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda sehingga RM100,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya bagi individu, manakala bagi pertubuhan perbadanan pula boleh didenda sehingga RM250,000.




Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran

Sekianlah artikel Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2018/01/dua-restoran-kena-serbu-guna-logo-halal.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Dua restoran kena serbu guna logo halal Jakim tanpa kebenaran"

Posting Komentar