Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25

Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25 - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25
link : Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25

Baca juga


Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25



Noor-Farida-Ariffin--sabah-sarawak-g25-m

SHAH ALAM: Jurucakap G25 Datuk Noor Farida Ariffin menuduh kerajaan persekutuan mengkhianati Sabah dan Sarawak kerana gagal menghormati Perjanjian Malaysian 1963 (MA63).

Mengikut perjanjian itu, Sabah, Sarawak dan Persekutuan Tanah Melayu adalah rakan kongsi sama taraf yang bersatu menjadi Malaysia dan bukan salah satu negeri komponen, seperti yang dinyatakan dalam Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan yang asal.

“Bermakna pengagihan kemewahan negara bagi Sabah dan Sarawak sepatutnya lebih besar berbanding negeri-negeri di Semenanjung dan kedua-dua negeri itu sepatutnya diberi autonomi lebih besar,” katanya.

Bercakap di forum G25 di Pusat Konvensyen Ideal (IDCC) hari ini, Farida berkata salah satu daripada perkara dalam MA63 menyebut Sabah dan Sarawak tidak mempunyai agama rasmi.

“Tetapi sekarang, jika RUU 355 diluluskan, ia akan memberi kesan ke atas Sabah dan Sarawak.”

RUU 355 merujuk kepada rang undang-undang persendirian Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mencadangkan kerajaan memperkenalkan hukuman lebih keras ke atas kesalahan syariah.

Farida berkata terpulang pada rakyat Sabah dan Sarawak menuntut semula hak mereka.

“Perkara-perkara ini perlu dibetulkan kerana ini adalah hak anda. Kalau anda mahu lakukan perubahan, kamu perlu lakukannya melalui pilihan raya.”



Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25

Sekianlah artikel Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25 linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2018/01/kerajaan-persekutuan-khianati-sabah.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kerajaan persekutuan khianati Sabah, Sarawak, kata G25"

Posting Komentar