Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini

Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini
link : Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini

Baca juga


Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini

ANTARAPOS.COM
Post Pic
 
 
BATU PAHAT: Mulai 1 April ini, Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) akan dikuatkuasakan di seluruh negara. 
 
Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Ab Aziz Kaprawi, berkata pelaksanaan AWAS dan KEJARA menunjukkan kerajaan komited untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. 
 
Katanya, sistem dalam talian dibangunkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sudah siap untuk pelaksanaan dasar berkenaan. 
 
Beliau berkata, menerusi sistem berkenaan pesalah yang melanggar undang-undang lalu lintas kali pertama akan dipotong mata demerit dan diberi amaran manakala kesalahan kedua akan disaman. 
 
Sekiranya, masih lagi melakukan kesalahan, lesen memandu mereka akan digantung. 
 
"Sistem dalam talian yang lebih bersepadu yang dibangunkan juga membolehkan pesalah trafik yang gagal membayar saman akan disenaraihitamkan dan tidak dibenarkan memperbaharui lesen memandu secara automatik. 
 
"Sistem AWAS dan KEJARA juga antara lain akan memberi perhatian utama terhadap kesalahan lalu lintas melanggar lampu isyarat serta memandu melebihi had laju dibenarkan. 
 
"Pelaksanaan undang-undang jalan raya lebih ketat berikutan kerajaan kecewa kerana kadar kemalangan jalan raya saban tahun terus meningkat dengan tahun lalu merekodkan kenaikan 10 peratus kemalangan maut," katanya. 
 
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Jalinan Mesra Kementerian Pengangkutan 2017 di Dataran Kompleks Niaga Parit Raja, dekat sini, hari ini. 
 
Sistem AWAS dan KEJARA sepatutnya dilaksanakan Mei tahun lalu tetapi ditangguhkan untuk mendapat kelulusan Kabinet di samping menunggu sistem dalam talian bersepadu kesalahan trafik dibangunkan JPJ siap sepenuhnya.
 
 


Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini

Sekianlah artikel Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2017/03/kerajaan-laksana-sistem-awas-kejara-1.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kerajaan laksana sistem AWAS, KEJARA 1 April ini"

Posting Komentar