Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat

Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat
link : Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat

Baca juga


Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat


ATIRAH HASLI
 
Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat

SHAH ALAM - Kenaikan harga gula sebanyak 11 sen yang diumum pada awal bulan ini pasti akan membebankan rakyat.

Mana tidaknya, pasti ada pihak yang akan mengambil kesempatan menaikkan harga makanan dan minuman di atas kenaikan harga ini.

Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, kenaikan harga makanan dan minuman bakal berlaku disebabkan berlakunya susut nilai Ringgit ditambah lagi dengan kenaikan pelbagai kos sara hidup dan pelaksanaan GST.

"11 sen bukanlah suatu nilai yang kecil untuk ditanggung oleh pengguna dan peniaga-peniaga atau pengeluar produk makanan.

"Walaupun kenaikan harga gula pasir putih bertapis kasar pada Mac 2017 hanya 11 sen, lebih rendah berbanding kenaikan pada Januari, Julai dan Disember 2010 serta pada 2011, 2012 dan 2013 yang mencatatkan kenaikan antara 20 sen sehingga mencecah 34 sen sekilogram, namun mengambilkira nilai semasa pertukaran Ringgit berbanding US Dollar sekarang ini, ia adalah merupakan kenaikan tertinggi berbanding tahun-tahun sebelum ini," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurutnya lagi, keadaan itu pasti menjadikan peniaga-peniaga atau pengeluar produk makanan ini terpaksa memilih untuk menaikkan harga makanan dan minuman yang dijual mereka.

"Sekali lagi, tambahan harga ini perlu ditanggung oleh pengguna.

"Berbeza dengan sebelum ini kerajaan menjadikan alasan mengelak komplikasi seperti penyakit jantung, mengurangkan risiko menghidap diabetes dan rasionalisasi subsidi bagi mewajarkan kenaikan harga gula, kali ini kerajaan memberikan alasan kenaikan harga gula mentah dunia bagi memunasabahkan kenaikan ini," katanya lagi



Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat

Sekianlah artikel Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2017/03/gula-naik-11-sen-beri-perbezaan-besar.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Gula naik: 11 sen beri perbezaan besar pada rakyat"

Posting Komentar