BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14

BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14 - Hallo sahabat Malaysia dan Sekitarnya, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Berita, Artikel Budaya, Artikel Kabar, Artikel Malaysia, Artikel Melayu, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Ragam, Artikel Sosial, Artikel Terbaru, Artikel Terkini, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14
link : BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14

Baca juga


BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14

BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14. Penganalisis politik meramalkan Barisan Nasional (BN) akan kekal berkuasa di Sabah sekiranya pilihan raya negeri mengejut yang disebut-sebut diadakan dalam waktu terdekat.

Arnold Puyok dari Fakulti Sains Sosial dan Jeniri Amir dari Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Malaysia Sarawak berkata, BN mempunyai kelebihan besar ekoran perpecahan dalam pembangkang sekarang.

BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14.  Bagaimanapun, sumber dalaman Umno memberitahu FMT pilihan raya mengejut adalah berisiko untuk BN di mana salah seorang daripada mereka meletakkan “bukan hanya pembangkang yang kucar-kacir.”

Sumber Umno Sabah berkata, parti itu masih terasa bahang kehilangan Datuk Seri Shafie Apdal, bekas naib presiden Umno yang meninggalkan parti itu tahun lalu selepas keahliannya digantung.

Puyok berpandangan bahawa BN “agak stabil berbanding pembangkang, terutamanya dengan kemunculan parti-parti baharu, yang akan memberi manfaat kepada BN dan melemahkan pembangkang.”

Jeniri bersetuju dengan berkata pembangkang di Sabah masih tidak selaras.

BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14


“Semua orang mahu menjadi wira, semua orang mahu menjadi pemimpin,” kata beliau.

“Jadi ia adalah sukar untuk tampil dengan bersatu tenaga untuk menghadapi BN.

Laporan Borneo Today baru-baru ini menyebut lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Sabah boleh menjadi pelopor kepada pilihan raya negeri lebih awal di mana selaku Pengerusi BN beliau mahu melihat sendiri sejauh mana BN Sabah telah bersedia untuk memanggil pilihan raya mengejut.

Spekulasi meramalkan 13 April sebagai tarikh kemungkinan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah. Ia memetik penganalisis politik yang mengatakan hari penamaan calon akan diadakan 21 April manakala pengundian pula 5 Mei.

Jeniri berkata, BN telah menjalankan banyak penyelidikan. “Mereka cuba untuk mengumpul maklum balas daripada pelbagai sumber melalui pelbagai kaedah, termasuk soal selidik.”

“Jika ada sokongan sebenar untuk BN berdasarkan kajian ini, maka saya percaya mereka akan membuat keputusan muktamad untuk mengadakan pilihan raya mengejut.”

Beliau berkata, BN akan mengkaji kemenangan di Sabah sebagai rangsangan moral yang diperlukan untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 kelak.

Bagaimanapun terdapat kebimbangan dalam Umno bukan sahaja kerana rasa tidak puas hati dengan isu Shafie, tetapi juga susulan skandal rasuah melibatkan Jabatan Air Sabah.

Satu sumber Umno berkata, “sekiranya BN menang dengan meyakinkan, maka ia akan menjadi baik, tetapi ia kehilangan walaupun lima atau enam lagi kerusi, ia boleh membuktikan satu masalah dalam pilihan raya umum akan datang kerana pembangkang boleh menggunakan penurunan itu bagi mengatakan Sabah bukan depositi tetap seperti sebelum ini.”

Aktivis belia terkenal Sabah, Jufazli Shi Ahmad telah pun meramalkan penyingkiran BN jika pun pilihan raya mengejut diadakan.
Beliau berkata peluang BN untuk menang “hampir tidak wujud.”

Katanya, rakyat Sabah sudah “bosan dengan janji-janji palsu.”


BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14


“Selama lima penggal dan lebih 20 tahun BN telah gagal untuk menunaikan manifesto mahu menjadikan Sabah sebuah negeri maju,” katanya kepada FMT.

“Jalan-jalan berada dalam keadaan yang teruk dan kita tidak mempunyai kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan air di kebanyakan tempat.”

Beliau berkata, kewujudan banyak parti pembangkang adalah satu kelebihan, bukan kelemahan untuk rakyat Sabah.

Katanya, penganalisis politik gagal untuk melihat bahawa kewujudan lebih pihak pembangkang adalah baik untuk Sabah.

“Lebih banyak pilihan yang kita ada. Sebenarnya, kita menunggu pilihan raya mengejut supaya kita akhirnya boleh menukar kerajaan.”

Beliau berkata Shafie, “bukan seperti Najib dan (Ketua Menteri Datuk Seri) Musa Aman”, beliau popular di kalangan rakyat.

BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14.  “Shafie Apdal telah memperlihatkan karisma tersendiri dan beliau sangat mesra dengan rakyat Sabah. Rakyat Sabah juga suka beliau.” - fmt


Iklan
Image
Image
Image
Image
Image
Image







BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14

Sekianlah artikel BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Sudah dibaca BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14 linknya https://malaysiadansekitarnya.blogspot.com/2017/03/bn-buat-kejutan-untuk-menang-pru14.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "BN Buat Kejutan Untuk Menang PRU14"

Posting Komentar